Bilde: Flytoget

Flytoget - Teknisk bistand Type 78

Lars har bistått Flytogets Nye tog-prosjekt siden mai 2019. Han er fortsatt med i prosjektet og har ansvar for RAM / LCC

Flytoget - Technical Assistance Type 78

Lars has assisted Flytoget's New Train-project since May 2019. He is still involved in the project and is responsible for RAM / LCC

Vår seniorkonsulent Lars Bengtsson har vært involvert i Flytogets tog-anskaffelsesprosjekt siden mai 2019. Lars’ hovedsakelige oppgaver i prosjektet har vært å ivareta RAM og Lars har vært Flytogets forlengede arm opp mot Flytogets vedlikeholdsleverandør.

Oppgavene i prosjektet har bl.a. vært:

  • Verifisering av vedlikeholds-aktiviteter, både teoretisk og praktisk
  • Planlegging av vedlikeholdet slik at kjøretøyenes ståtid i verkstedet reduseres
  • Oppfølging av LCC (livssykluskostnad), inklusive at oppgitte tider i LCC kan utføres på verkstedet av leverandør
  • Verifisering av spesialverktøy
  • Oppfølging av leverte reservedelslister fra togprodusent
  • Verifisering av vedlikeholdsdokumentasjon og oppfølging av registrerte avvik
  • Involvert i oppfølgingsmøter iht. dokumentasjon og LCC med togprodusent
"Det har vært en stor ære å bidra til Flytogets tog-anskaffelsesprosjekt siden mai 2019. Mitt fokus på RAM og LCC har bidratt til å sikre et effektivt vedlikehold og optimal drift av kjøretøyene. Samarbeidet med vedlikeholdsleverandøren og togprodusenten har vært nøkkelen til å oppnå våre mål." Seniorkonsulent Lars Bentsson

I 2015 signerte Flytoget kontrakt med den spanske produsenten CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) med leveranse av 8 nye togsett. Hvert togsett består av fire vogner og er designet for en toppfart på 245 km/t, noe som gjør dem til de raskeste togene i Norge. De nye togsettene har gradvis blitt faset inn i trafikk fra 2023.

Our senior consultant Lars Bengtsson has been involved in Flytoget's train procurement project since May 2019. Lars' primary responsibilities have been to oversee RAM act as Flytoget's extended arm in liaising with the company’s maintenance supplier.

The assignments in the project have included:

  • Verification of maintenance activities, both theoretical and practical
  • Planning maintenance operations in a way that reduces the time vehicles spent out of service in the workshop
  • Follow-up of LCC (life cycle cost), including that time slots in LCC can be carried out in the workshop by the supplier
  • Verification of special tools
  • Follow-up of spare parts delivered from the train manufacturer
  • Verification of maintenance documentation and follow-up of registered deviations
  • Involved in follow-up meetings according to documentation and LCC with the train manufacturer
"It has been a great honor to contribute to Flytoget's train procurement project since May 2019. My focus on RAM and LCC has helped ensure efficient maintenance and optimal operation of the vehicles. The collaboration with the maintenance supplier and the train manufacturer has been key to achieving our goals." Seniorkonsulent Lars Bentsson

In 2015, Flytoget signed a contract with the Spanish manufacturer CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) for the delivery of 8 new train sets. Each train set consists of four carriages and is designed for a top speed of 245 km/h, making them the fastest trains in Norway. The new train sets were gradually phased into traffic from 2023.

Flere referanser

More references