Bilde: Flytoget

Flytoget - Teknisk bistand Type 78

Lars har bistått Flytogets Nye tog-prosjekt siden mai 2019. Han er fortsatt med i prosjektet og har ansvar for RAM / LCC

Vår seniorkonsulent Lars Bengtsson har vært involvert i Flytogets tog-anskaffelsesprosjekt siden mai 2019. Lars’ hovedsakelige oppgaver i prosjektet har vært å ivareta RAM og Lars har vært Flytogets forlengede arm opp mot Flytogets vedlikeholdsleverandør.

Oppgavene i prosjektet har bl.a. vært:

  • Verifisering av vedlikeholds-aktiviteter, både teoretisk og praktisk
  • Planlegging av vedlikeholdet slik at kjøretøyenes ståtid i verkstedet reduseres
  • Oppfølging av LCC (livssykluskostnad), inklusive at oppgitte tider i LCC kan utføres på verkstedet av leverandør
  • Verifisering av spesialverktøy
  • Oppfølging av leverte reservedelslister fra togprodusent
  • Verifisering av vedlikeholdsdokumentasjon og oppfølging av registrerte avvik
  • Involvert i oppfølgingsmøter iht. dokumentasjon og LCC med togprodusent
"Det har vært en stor ære å bidra til Flytogets tog-anskaffelsesprosjekt siden mai 2019. Mitt fokus på RAM og LCC har bidratt til å sikre et effektivt vedlikehold og optimal drift av kjøretøyene. Samarbeidet med vedlikeholdsleverandøren og togprodusenten har vært nøkkelen til å oppnå våre mål." Seniorkonsulent Lars Bentsson

I 2015 signerte Flytoget kontrakt med den spanske produsenten CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) med leveranse av 8 nye togsett. Hvert togsett består av fire vogner og er designet for en toppfart på 245 km/t, noe som gjør dem til de raskeste togene i Norge. De nye togsettene har gradvis blitt faset inn i trafikk fra 2023.

Flere referanser