Foto: Bane NOR

Rådgiver innen RAMS med spesialisering innen signal for Bane NOR

RailAdvice bistår Bane NOR med RAMS-rådgiving i flere signalprosjekter.

Bane NOR får verdifull støtte fra seniorkonsulent Robin Reiten, som arbeider som RAMS-rådgiver signal for flere av deres prosjekter. Han spiller en avgjørende rolle i å sikre at RAMS (Reliability, Availability, Maintainability, and Safety) ivaretas gjennom hele prosjektenes livssyklus.

Viktige oppgaver som RAMS-rådgiver signal:

  • Støtte prosjekt- og prosjekteringsleder Signal for å sikre RAMS i alle prosjektfaser
  • Utføre RAMS-aktiviteter i henhold til Bane NORs signalprosesser
  • Fasilitere risikoanalyser
  • Kontrollere og følge opp RAMS-arbeid hos signalleverandører
  • Fremskaffe og utarbeide dokumentasjon til meldinger og søknader til Statens jernbanetilsyn

Her er noen av prosjektene som Robin er involvert i for tiden;

Generisk utvikling Thales

Dette prosjektet arbeider med akseptprosess for Thales signalanlegg L90 5 og tilhørende programvare på generisk nivå. Funksjonaliteten bestilles etter behov av Bane NORs utbyggingsprosjekter eller IKT.

Hove hensetting

På Hove stasjon, rett nord for Lillehammer, på Dovrebanen bygges det 16 nye hensettingsspor for togtype 74 (Flirt) med Thales signalanlegg. Prosjektet forventes ferdigstilt høsten 2025.

Ombygging fra DATC til FATC på Hovedbanen

Mellom Brobekk og Grorud oppgraderes hastighetsovervåkingen fra delvis (DATC) til full overvåking (FATC). Dette tiltaket er siste fase av oppgraderingen på hele strekningen (Oslo S) – (Lillestrøm), med planlagt ferdigstillelse våren 2025.

Alnabru resignalering (ALR)

Som en del av ERTMS-prosjektet skal Norges største godsterminal digitaliseres. Prosjektet innebærer nytt sikringsanlegg og digitalisering av trafikkstyringen. Prosjektet sikter mot ferdigstillelse i 2033.

Robin Reitens innsats er viktig for å sikre at Bane NORs signalprosjekter oppfyller høye nivå for pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikeholdbarhet og sikkerhet. RailAdvice er glad for å kunne bistå Bane NOR i dette viktige arbeidet.

Flyfoto over Alnabru Godsterminal februar 2013
Foto: Øystein Grue, Bane NOR

Flere referanser