
Flytoget forventet en økt passasjermengde til og fra Oslo lufthavn, og dette ville være med på å øke kapasiteten deres med 50 %. De nye togsettene skulle være et supplement til de seksten togsettene de allerede hadde. Våre dyktige seniorkonsulenter Erlend Rehn og Lars Bengtsson tok del i denne anskaffelsen.
Erlend hadde rollen som teknisk prosjektleder og var ansvarlig for oppfølging av den tekniske delen. Han kvalitetssikret at designet til CAF ivaretok kravene som var stilt i kontrakten og forventningene til Flytoget.

Sentrale arbeidsoppgaver var:
- Ansvarlig for oppfølging av alle de tekniske systemene som traksjon, bremser, vognkasse, HVAC og interiør
- Bidra med sikkerhetsoppfølging og assistanse innen RAMS
- Kvalitetssikre teknisk dokumentasjon og oversettelser
- Kvalitetsoppfølging i produksjon og oppfølging av typetester på forskjellige systemer
Lars hadde rollen som RAM og vedlikeholds ingeniør. Han sikret at RAM og LCC-kravene i Flytogets kontrakt med CAF ble oppfylt. Han inngikk som en viktig og sentral rolle i prosjektgruppa og rapporterte direkte til prosjektsjef.
Sentrale arbeidsoppgaver var:
- Kvalitetssikre LCC analyse
- Kvalitetssikre RCM analyser
- Kvalitetssikre reservedels kataloger
- Kvalitetssikre vedlikeholds-dokumentasjon
- Vedlikeholdsverifisering
- Delta i oppfølgingsmøter med leverandør
Hver av de nye togsettene har 4 vogner og de er moderne og universelt utformet. De har gjennomgått en hel del testing før de kom til Norge, blant annet omfattende testing i klimakammer. Togene godkjennes for største hastighet 245 km/t, som de første i Norge.
