
Follobanen, et nytt dobbeltspor for strekningen mellom Oslo S og Ski stasjon, er under oppføring. Strekningen inkluderer blant annet Nordens lengste jernbanetunnel, som er 19,5 km lang og som ble bygget ved hjelp av tunnelboremaskiner i tillegg til sprenging.
En hjul/skinnegående arbeidsmaskin som sto utenfor tunnelen og som var under reparasjon, begynte å rulle inn og ned i tunnelen og kolliderte med en lift. Arbeidsmaskinen, som sto i et skrånende spor, rullet 1-1,5 km før den kolliderte.
RailAdvice ble engasjert av Elecnor for å utrede den tekniske årsaken til ulykken, hvor våre seniorkonsulenter Ingmar Hemsen og Lars Mortvedt utarbeidet en årsaks-rapport. Arbeidsmaskinen ble nøye inspisert, samt materiale og dokumentasjon ble innhentet.
Etter nøye vurdering ble det konkludert at arbeidsulykken mest sannsynlig ble forårsaket av frost i bremsesystemet på arbeidsmaskinen.