
Contract-manager in the Material Department - SJ Norge
SJ Norge won the competition for trafficpackage 2 and has been operating the trains on the Dovrebanen and on all diesel routes in northern Norway since June 2020.
Mantena er vedlikeholder av kjøretøyene som benyttes i trafikkpakke 2 (med unntak av T76 som Stadler vedlikeholder), og arbeidet utføres på Marienborg i Trondheim og Lodalen i Oslo.
Seniorkonsulent Eirik Wærn Bratland har siden desember 2023 bistått som kontraktsansvarlig i SJ, med ansvar for vedlikeholdskontrakten med Mantena og verkstedleieavtalene med Bane NOR Eiendom.
En viktig del i arbeidet har bestått i å få samhandlingen mellom SJ og ovennevnte kontraktsparter til å fungere godt. Ulike samhandlingsprosjekter har blitt iverksatt og bidrar til å sikre vedlikeholdte tog til SJs produksjon.
SJ har i flere år på rad vunnet kundetilfredshetsundersøkelsene (KTI) som Jernbanedirektoratet gjennomfører og har et foreløpig KTI-resultat på over 85 i andre kvartal 2025. Dette er et imponerende resultat gitt de utfordringene selskapet har stått overfor med ulykken på Nordlandsbanen i 2024, gamle kjøretøy og flere hendelser som har gitt nedetid på infrastrukturen de siste årene.
«Oppdraget for SJ Norge har vært svært innholdsrikt og varierende. Utfordringene knyttet til avvikssituasjoner på Dovrebanen og ulykken på Bjerka på Nordlandsbanen har krevd mye arbeidsinnsats og behov for god samhandling med Bane NOR, Norske tog og Mantena. Kjøretøyene som benyttes i trafikkpakke 2 er gamle og gir utfordringer knyttet til leveranser av tog til SJs produksjon. I tillegg er Trondheim en fin by å arbeide i og SJ er et selskap med positivt innstilte medarbeidere det er hyggelig å samarbeide med." Seniorkonsulent Eirik Bratland
Mantena is the maintainer of the vehicles used in trafficpackage 2 (with the exception of the T76, which is maintained by Stadler), and the work is carried out at Marienborg in Trondheim and Lodalen in Oslo.
Since December 2023, senior consultant Eirik Wærn Bratland has assisted as a contract-manager at SJ, with responsibility for the maintenance contract with Mantena and the workshop lease agreements with Bane NOR Eiendom.
An important part of the work has consisted of making the interaction between SJ and the above-mentioned contractual parties work well. Various interaction projects have been implemented and contribute to ensuring maintained trains for SJ's production.
SJ has won the customer satisfaction surveys (KTI) conducted by the Norwegian Railway Directorate for several years in a row and has a preliminary KTI result of over 85 in the second quarter of 2025. This is an impressive result given the challenges the company has faced with the accident on the Nordlandsbanen in 2024, old vehicles and several incidents that have caused downtime on the infrastructure in recent years.
"The assignment for SJ Norway has been very eventful and varied. The challenges associated with deviation situations on the Dovrebanen and the accident at Bjerka on the Nordlandsbanen have required a lot of work and the need for good cooperation with Bane NOR, Norske tog and Mantena. The vehicles used in traffic package 2 are old and pose challenges related to deliveries of trains to SJ's production. In addition, Trondheim is a nice city to work in, and SJ is a company with positive employees that are pleasant to work with." Seniorkonsulent Eirik Wærn Bratland